Naucz się języka śpiewająco

Autorka: Justyna Górecka – lektorka Szkoły Językowej Paderewski

Naucz się języka śpiewająco, czyli o wykorzystaniu piosenek do nauki angielskiego
Naukę języka przez śpiew można zacząć już od najmłodszych lat. W przedszkolu i nauczaniu wczesnoszkolnym nauka piosenki zazwyczaj połączona jest z gestami ilustrującymi jej znaczenie. W kolejnych etapach edukacyjnych nauczyciele często wykorzystują piosenki do wprowadzenia nowego słownictwa lub struktur gramatycznych.  Jednak nauka z piosenką może odbywać się też poza szkołą, ponieważ muzyka jest łatwo dostępnym i przyjemnym materiałem do nauki.

Dlaczego warto uczyć się języka obcego z piosenkami?
Słuchanie i śpiewanie utworów w języku obcym wpływa korzystnie na rozwój sprawności językowych:

  • piosenki zawierają autentyczny język, są zetknięciem z native speakerami,
  • piosenki wywołują w nas emocje, budzą skojarzenia i wspomnienia, co ułatwia zapamiętywanie zawartego w nich słownictwa,
  • zapamiętywanie słów piosenek jest łatwiejsze ze względu na ich powtarzalność, np. w refrenie,
  • słuchając i śpiewając piosenki przyswajamy całe frazy, a nie tylko pojedyncze słowa, melodyjność i rytm ułatwiają zapamiętanie struktur leksykalnych,
  • śpiewanie (szczególnie równoległe z oryginałem) kształtuje akcent, ponieważ odtwarzamy konkretny wzorzec.

Jak to zrobić?
Już samo słuchanie jest obcowaniem z żywym językiem, ale można je jeszcze wzbogacić, by uzyskać większą sprawność językową. Oto kilka przykładów stron internetowych łączących słuchanie z innymi ćwiczeniami.

To naturalne, że czasami trudniej zrozumieć tekst śpiewany niż mówiony, dlatego warto wspomóc się tekstem piosenki. Możemy skorzystać ze strony http://www.azlyrics.com/  lub w wersji z polskim tłumaczeniem http://www.tekstowo.pl/. Śledząc wzrokiem tekst podczas słuchania, będziemy w stanie zrozumieć dużo więcej.

  • Zaśpiewaj.

Zanim zaczniemy śpiewać warto upewnić się, że znamy słowa korzystając z podpowiedzi powyżej. Polecam obejrzeć ten filmik, który ilustruje, jak nasz odbiór piosenki może różnić się od oryginału (https://www.youtube.com/watch?v=FQt-h753jHI).

Warto również skorzystać z tysięcy wersji karaoke na Youtube, lub aplikacji takich jak Sing! Karaoke by Smule, na której jest także opcja śpiewania w duetach z innymi użytkownikami aplikacji.

  • Posłuchaj i zapisz.

Bardzo ciekawą stroną internetową jest http://lyricstraining.com/, na której ćwiczymy słuchanie i wyodrębnianie konkretnych słów oraz zapisywanie ich w lukach.

Najpierw wybieramy interesujący nas utwór, następnie poziom od początkującego do eksperta, gdzie mamy za zadanie uzupełnić odpowiednio od 10 do ponad 50% tekstu. Jeśli nie uzupełnimy luki, piosenka się zatrzymuje i możemy przesłuchać dany fragment tyle razy, ile potrzebujemy. Ostatecznie możemy wybrać też opcję podania odpowiedzi. Za każdą poprawnie uzupełnioną lukę zbieramy punkty, dzięki temu program jest bardzo wciągający, a my możemy rywalizować z innymi lub bić własne rekordy.

Co kryją w sobie piosenki?

Teksty piosenek to skarbnica przykładów zastosowania konstrukcji gramatycznych oraz słownictwa użytego w kontekście, np.:

  • Lenka Erything at once – przymiotniki, porównania z konstrukcją as … as
  • Adele Hello – czas przeszły Past Simple
  • Bruno Mars Count on me – pierwszy okres warunkowy

Osobom, które chcą poćwiczyć „świadome” słuchanie poza szkołą, proponuję następujące ćwiczenie:

Słuchając piosenki zastanów się, jakie czasy i konstrukcje gramatyczne rozpoznajesz? Czy może usłyszałeś poznany na lekcjach idiom lub czasownik frazalny?

Zachęcam do aktywnego słuchania i śpiewania!